Google optimering

Organiske søgeresultater
Søgemaskineoptimering (SEO: Search Engine Optimization) er den måde, hvorpå man kan fremme en website placering i en søgemaskine´s organiske resultater (naturlige resultater) med internet markedsføring

Hvad er SEO
SEO eller Google optimering er : optimering af teknik, indhold og populatitet rettes mod forskellige søgninger som f.eks. søgeord, søgefraser, nyheder, billeder, videoer og/eller geografiskbestemt.
SEO er dynamisk af natur ( Google ændrer i kriterier/algoritmer dagligt), hvilket betyder at SEO er et kontinuerligt arbejde, hvor sitet og dens popularitet løbende opdateres mod hvordan søgemaskiner virker og hvilke aktuelle kriterier der er gældende.

Viden om hvordan og hvad folk søger på, er essentiel og værdifuld informationer, i forbindelse med Google optimering.

Trend - en af mange hos Google
En af trendene i Google søgninger, er at resultater der vises, mere og mere tilpasses individuelt, dvs personaliseret den enkelte bruger på bagrund af lokalitet, opsamlet og oprettet data i google. Google opdatere deres kriterier (algoritmer) løbende/dagligt, mange af disse opdateringer er relativ små, og påvirker kun bestemte områder - større opdateringer påvirker søgningerne i Google af mere generel karakter, som f.eks. har der været en større opdateringer i de sidste par år, hvor bestemte google algoritmer er rettet mod semantiske søgninger og "natursproglige" søgninger, hvor google gør søgemaskinen i stand til at forstå hvad bruger søger eller rettere beder om, udfra meningen med søgningen eller hvad der ønskes. Dette kombineret med personaliserede søgninger, vil give forskellige resultater til dig og mig, på samme søgeord. Denne udvikling gør at organiske søgnigner bliver mere relevante og værdifulde for brugerne, da selvom vi søger på dette samme, ønsker vi sikkert noget forskelligt.

Søgeord
Det mest nærliggende søgeord, er typisk et generisk søgeord ( 1-2 søgeord i rodform), men oftest er der en verden til forskel på, hvad man tror brugerne søger efter, og hvad de egentlig taster ind i søgefeltet på Google
Søgeordsanalyse er et must. - Viden om hvordan og hvorledes brugerne søger på søgemaskiner
Med søgeordsplanlægning og søgeordsoptimering lægger du fundamentet til din SEO, her planlægges der udfra historiske data og fremtidige trafikvurderinger og relevans.
Kun i få tilfælde findes det ideelle søgeord - typisk har søgninger mange varianter
 

Topplacering - side 1 placering
Side 1 eller  topplaceringer er mere differenteret idag end tidligere, da flere og flere brugere får vist forskellige søgeresultater på det samme søgeord, både pga ovennævnte personaliserede søgninger, men også vores brug af forskellige enheder -  søgeresultater på mobil enheder kontra stationære enheder kan variere meget, yderligere er resultatvisninger også afhængig af hvor vi geografisk befinder os, og her adskiller lokale søgninger sig især, da der her også vises en helt anden type søgeresultat.

Google optimering går mere mod optimering af sitet, eller mod undersider på sitet (landingpages) , hvor der optimeres mod den enkelte landingsside´s performance i søgemaskinene fremfor konkrete søgeord. Fordelen ved dette er, at man dækker markedet bedre og bredere, og man øger både mængden og relevansen af de besøgende på undersiden, da der optimeres mod et fokus område. Fokus området bearbejdes udfra content marketing principper (indholdsmarkedsføring), og velskrevne content landingssider, giver udover google optimering, også en større brugervenlighed og en mere generel  popularitet i omverden.

 

Lokal søgninger - local search


Løsninger
Denne udvikling gør at SEO mere og mere individuelt tilpasses din website, dine kunder og brugere.

Google annoncering - Google Adwords
Google Adword´s søgeordsannoncer vises sammen med de organiske resultater, og kan således også målrettes den enkelte forbruger, efter samme principper som i SEO delen.
På disse typer af søgeordsannoncer kan der opnåes en god ROI, pga individualiteten.